Als we maar genoeg (sales)medewerkers aan het werk zetten, halen we vanzelf (ideale) klanten en opdrachten binnen. In de praktijk kom ik die strategie maar al te vaak tegen. Gemiddeld zit 80 tot 90 procent van de totale kosten van een verkoopafdeling in mensen.
Daar is niks mis mee zolang die maar de dingen doen die daadwerkelijk tot succes leiden. En daar schort het vaak aan. In mijn vorige blogs betoogde ik al hoe belangrijk het is om te sturen op klanten en prospects die bij je passen.
Maar dat is nog maar het begin.
Als je in het vizier hebt op welke klanten je je pijlen wil richten, waar je beste kansen liggen, dan is het zaak om daar volgens een doordacht plan precies de juiste aanpak voor te kiezen. Waarin je stap voor stap naar je doel toe werkt.
Investeer daarom niet alleen in mensen om je sales op het gewenste niveau te brengen en te houden, maar ook in strak ingerichte processen, ondersteunende tools en hoogkwalitatieve content daaromheen. Daarmee geef je je salesmedewerkers handvatten om optimaal te presteren. Én het geeft je als organisatie grip op het salesproces.
Dat werkt zo:
En dit levert het op:
Wie wil dat niet? In mijn komende blogs meer over hoe je je salesproces slim kunt inrichten, aangevuld met handige tips en invalshoeken. Van theorie naar praktijk.
Auteur: Michiel de Kruijf