“Toen ik in 2009 begon als zelfstandig ondernemer zag de wereld er heel anders uit. Er waren nog maar weinig bedrijven die écht begrepen hoe je tenders en aanbestedingen maakt en wint. Bij Start People was dat anders. Daar was bidmanagement heel professioneel ingericht en de jaren dat ik daar werkte heb ik het vak echt geleerd van ervaren salesmensen. Met de komst van de aanbestedingswet en de realisatie dat hier veel business te halen was, kwamen er steeds meer gespecialiseerde partijen die zich bezighielden met aanbestedingen en tenders. Met mijn ervaring vanuit Start People had ik daarin een voorsprong. Daardoor zijn we de afgelopen jaren uitgegroeid tot dé sales expert in B2B die bedrijven helpt met het structuren van de salesafdeling en het binnenhalen van opdrachten. Dat doen we volgens de unieke Appalti-methode waarmee we ons onderscheiden in de markt”, aan het woord is Michiel de Kruijf, founder en partner.
De startup
“Door mijn voorliefde voor Italië lag een Italiaanse bedrijfsnaam voor de hand. Dat werd Appalti, wat zoveel als ‘inkoop’ betekent. Een toepasselijke naam want in het begin wilde ik me richten op slim inkopen voor klanten. Volgens mij een prima businessmodel, maar daar dacht een groepje ‘wijzen’ toch anders over. Toen ik het voorlegde, riepen zij in koor dat we beter in sales konden gaan, daar lag ons kracht immers. Ik zeg ‘ons’ want mijn oud-collega bij Start People Robin Wanders was vanaf dag één betrokken bij het bedrijf en vanaf de zijlijn mijn compagnon. Na twee jaar was er een verantwoorde financiële basis en ging hij dedicated bij Appalti aan de slag.”
Doen waar je goed in bent
“We groeiden zo hard dat we in 2010 ons eerste kantoorpand betrokken in Leusden. Het viel ons op dat de meeste bedrijven hun bids nog niet erg professioneel maakten, iets wat wij wel hadden geleerd bij Start People. Dit was het vertrekpunt van ons bedrijf. Aan de hand van nieuwe inzichten, klantvragen en marktontwikkelingen, groeide we uit tot een echte salesorganisatie. Om te beginnen ontwikkelden we een online offertetool waarin teksten, cijfers en beelden logisch en makkelijk geplaatst konden worden. Wij waren een van de eersten die hiermee het maken van een offerte standaardiseren en professionaliseren. Ondertussen krijgt de Appalti-methode steeds meer vorm waarmee we onderscheidend vermogen creëren en aantoonbare effecten realiseren op efficiëntie, omzet en marge”, legt De Kruijf uit.
Doelgericht opdrachten binnenhalen
“Keuzes maken is niet iets waar salesmensen per sé goed in zijn. Het liefste willen ze de hele wereld als klant hebben. Appalti onderscheidt zich door bedrijven te helpen een duidelijke keuze te maken en alleen te gaan voor de tenders en aanbestedingen die bij je passen en waar je de grootste kans van slagen hebt”. De Kruijf: “Voor maximaal succes bouwen we een soort snelweg in de organisatie om de route naar het winnen van opdrachten uit te stippelen. Die loopt langs mensen, content, tooling, processen, data en AI. Als die elementen optimaal werken en elkaar versterken, is het salesproces helder en doelgericht.”
Wij gaan door waar anderen stoppen
“Succesvolle sales valt of staat met passie voor het vak. Zo kan ik me herinneren dat de vrouw van Robin mij midden in de nacht op mijn vakantieadres belde om te vragen of ik wist waar haar man was. Bleek dat hij als enige in het pand van onze opdrachtgever aan een bid werkte. Die winnaarsmentaliteit zit nog steeds in het DNA van Appalti. Net als kwaliteit, capaciteit en schaalbaarheid. Met 20 vaste werknemers en een schil van zo’n 25 freelance professionals stellen we een gespecialiseerd team samen dat de klus klaart. Als dat nodig is kunnen we snel opschalen of afschalen. Dat maakt onze werkwijze kostenefficiënter."
Meer weten?
De Appalti-methode bestaat uit: propositie, bewust kiezen, bewerken en converteren. Benieuwd hoe uw sales in deze vier stappen naar topresultaat gaat? Bel ons via 085-489 88 00 of mail naar info@appalti.nlvoor een verhelderende afspraak.
Michiel de Kruijf
Partner Appalti