Bergler is al bijna 45 jaar een vertrouwde naam in de ICT-sector. Het bedrijf werkt op twee terreinen: Microsoft oplossingen met een focus op .NET en beheer en Flex Solutions, waar IT-professionals gedetacheerd worden bij overheden en semi-overheden. Met een team van 300 specialisten biedt Bergler topkwaliteit in IT-diensten. Als algemeen directeur stond Erik Wiechers voor een dubbele uitdaging. Hij wilde zowel de slagingskans van aanbestedingen verbeteren als de salesorganisatie naar een hoger niveau tillen. In deze blog deelt Erik hoe hij in Appalti een partner vond met de juiste expertise én een praktische aanpak.
Hogere winrate en professionalisering van salesorganisatie
Onze samenwerking met Appalti gaat al tien jaar terug, oorspronkelijk vooral op het gebied van aanbestedingen. Samen hebben we al veel successen geboekt. Zo’n vier jaar geleden, toen ik eigenaar van Bergler werd, hebben we de samenwerking een nieuwe impuls gegeven. Met als gevolg dat we onze winrate aanzienlijk zagen stijgen. Daarnaast heeft Appalti ons geholpen met het opstellen van ons Ideaal Klant Profiel en het professionaliseren van onze salesorganisatie. Ze hebben ook onze salesorganisatie geprofessionaliseerd door ons te begeleiden in het volgen van een vaste methodologie. We kozen voor de Gouden Jaar Salesproces van Appalti, wat ons echt heeft geholpen stappen te zetten.
Waarom Appalti?
Waarom we voor Appalti hebben gekozen, is wat mij betreft vrij voor de hand liggend. Hun kennis en expertise op het gebied van aanbestedingen en sales is ongeëvenaard. Maar wat voor mij écht het verschil maakt, is het persoonlijke contact. Ik vind het prettig om met bedrijven te werken waar de ondernemer zelf aan tafel zit. Onze gesprekken van ondernemer tot ondernemer zijn voor beide partijen waardevol. We geven elkaar advies over hoe we onze bedrijven verder kunnen brengen. Dat versterkt de samenwerking. En tenslotte: het klikt gewoon. Onze merkwaarden – samenwerking, deskundigheid, en nuchterheid – passen perfect bij die van Appalti. Ze zijn pragmatisch en brengen precies dat wat wij nodig hebben.
De resultaten: hogere conversie en effectievere contracten
De samenwerking heeft ons veel opgeleverd, zoals een hogere conversie en meer gewonnen aanbestedingen. Dit stelt ons in staat om meer IT-professionals te leveren aan de Nederlandse overheid. Maar een aanbesteding winnen is pas stap één; je moet ook zorgen dat je de mogelijkheden optimaal benut. Een aanbesteding is als een jachtvergunning. Met alleen een vergunning heb je nog geen haas geschoten. Met het Gouden Jaar Salesproces zorgen we ervoor dat we die contracten effectief uitnutten, vaak wel twee keer beter dan onze concurrenten.
Appalti als verlengstuk van Bergler
Ik heb prettig contact met het team van Appalti. Ik spreek vaak met Robin, en met Niels als het om de aanbestedingen gaat. Appalti voelt echt als een verlengstuk van Bergler, en dat werkt heel fijn. Het prijsmodel is bovendien heel overzichtelijk. Heb ik een extra vraag, dan is er geen gedoe met onverwachte rekeningen; alles zit gewoon in het abonnement. Lekker transparant en helder.
Investering dubbel en dwars waard
Als je je slagingskans bij aanbestedingen wilt vergroten of je salesorganisatie wilt professionaliseren, zou ik zeggen: ga het gesprek aan met Appalti. Een vriend van mij, met een groot vertaalbureau, deed eerst geen aanbestedingen. Op mijn aanraden is hij met Appalti om tafel gegaan en nu is een groot deel van zijn omzet afkomstig uit aanbestedingen. Het kost tijd en misschien win je het eerste jaar niks, maar uiteindelijk is het de investering dubbel en dwars waard. Zoals het gezegde gaat: de kost gaat voor de baat uit, en dat geldt hier ook.
Meer weten?
Wil je ook weten hoe Appalti jouw organisatie kan helpen bij het winnen van aanbestedingen en het professionaliseren van je salesproces? Neem contact met ons op via 085-489 88 00 of info@appalti.nl voor een kennismakingsgesprek. We helpen je graag verder met jouw unieke uitdagingen en doelen.
Nog geen concreet vraagstuk, maar wel behoefte aan inspiratie? Volg onze LinkedIn-pagina.